Jedną z najważniejszych kultur neolitycznych terenu Chin to kultura Liangzhu (良渚文化). Kwitła ona w delcie rzeki Jangcy i okolicach między 3300-2200 rokiem p.n.e. W ciepłym, południowym klimacie jakieś dziesięć tysięcy lat temu miejscowe ludy rozpoczęły uprawy ryżu.

Tereny, na których archeolodzy odnajdują artefakty tej kultury pierwotnie znajdowały się zapewne znacznie bliżej do morza, jednak w wiekach późniejszych materiał niesiony przez Jangcy zbudował w tych okolicach połacie nowego lądu. Mapy pochodzące z czasów dynastii Han pokazują, że w niektórych miejscach. Taka bliskość morza dozwolone handlu i wymiany kulturalnej z ludzi żyjących w odległych obszarach.

W ludzie należący do Liangzhu mieszkali w domach krytych strzechą, położonych nad brzegami rzek. Podłogi izb umieszczono na 30-50 cm powyżej poziomu gruntu. W obejściu zlokalizowane były ofiarne doły, w których składano przeznaczone na ofiarę świnie, dół kuchenny z kuchnią wypalaną z gliny, oraz naczynia do gotowania przechowywane w piwnicy.

Obiekty nefrytowe i struktura społeczna Liangzhu

W okresie Liangzhu Kultury około 4100 do 5300 rok temu, kultury obrabiające nefryt w środkowym i dolnym biegu rzeki Jangcy rozwijały się bardzo szybko. To właśnie w tym rejonie rozwój obróbki nefrytu osiągnął najwyższy w czasach prehistorycznych poziom - zarówno w Chinach i na świecie. Archeolodzy badający stanowiska cmentarne w Fanshan i Yaoshan odkopali tysiące figurek nefrytowych. Te artefakty potwierdzają teorię, że "era nefrytu" poprzedziła epokę brązu. Rzeźbienie w nefrycie jest pracochłonne i wymaga specjalnych umiejętności.

Nefryty Liangzhu to dowody na to, że społeczeństwo było silnie rozwarstwione - wykwalifikowani rzemieślnicy dostarczali elitom cenne towary, używane w rytuałach, a więc m.in. do pochówku. Ozdoby nefrytowe były wykorzystane przez przywódców klanów i arystokrację jako symbol władzy, statusu i bogactwa.

Nefryty Liangzhu to głównie topór Yue, Cong, dyski Bi, ale wiele innych kształtów. Dyski Bi są jednym z głównych produktów Liangzhu. Dostępne archeologom egzemplarze są bardzo zróżnicowane - wykonanie może być albo niezwykle staranne i misterne, albo toporne.

Naczynia i inne przedmioty codziennego użytku

Kultura Liangzhu rozwijała się w epoce brązu. Był on jednak niezwykle drogi i trudny w obróbce. Na co dzień używano wyrobów z kamienia i ceramiki. Charakterystycznym produktem był trójnożny kociołek, używany do gotowania. Nefrytowe artykuły rytualne, elementy z kawałków jedwabiu i nici jedwabnych są również częstym artefaktem pozostałym po tej kulturze. Dają świadectwo temu, że lud Liangzhu cieszył się względnym dobrobytem i dostatkiem.

Szczególną cechą ceramiki wytwarzanej przez lud Liangzhu to charakterystyczne czarne szkliwo, które uzyskiwano przez nawęglanie i następnie polerowanie. Wytwórcy ceramiki opracowali zaawansowaną technikę formowania naczyń przy pomocy szybko obracających się kół garncarskich. Wynalazek pozwolił na tworzenie naczyń o regularnym kształcie i cienkich ściankach. Dekorowano je głowami ptaków, wizerunkami węży oraz wzorami geometrycznymi oraz pasami ornamentów.

Zniknięcie  i migracja Liangzhu 

Rozkwit kultury Liangzhu to czasy około 4700 p.n.e. Był częścią rozwoju osadnictwa w zlewni jeziora Taihu (太湖), w dolnym biegu rzeki Jangcy. Nagłe zniknięcie kultury Liangzhu, które miało miejsce około roku 4200 p.n.e. sugeruje, że kultura została zniszczona w wyniku katastrofalnej powodzi. Nie istnieje na ten temat żadna wzmianka, ale archeolodzy odkryli, że terytorium Liangzhu na dużych obszarach zostało pokryte warstwą mułu lub torfu o grubości kilkudziesięciu do stu centymetrów.

Taka gruba warstwa mułu prawdopodobnie została zakumulowana w wyniku długiego zalegania wody, a nie tylko krótkiej powodzi. Najciekawsze jest to, że mniej więcej w czasie, gdy Liangzhu znika z okolic jeziora Taihu, wiele elementów tej kultury nagle pojawia się zarówno w kulturze Shixia w Lingnan na południu, jak i w grupie kultur Taoshi, zwłaszcza kulturze Longshan na Równinach Centralnych.

Jest to poszlaka, że lud Liangzhu uniknął zupełnej zagłady, a jedynie uległ rozproszeniu. Metody produkcji wyrobów kamiennych opanowane przez Liangzhu były bardziej zaawansowane niż u ludów Równin Centralnych istniejących w tym czasie. Wraz z północnym migracji ludzi Liangzhu technologie wypracowane przez Liangzhu pojawiły się w kolebce chińskiej cywilizacji na północy. Egzystujące w niej ludy rozwijały cywilizację przez kolejne setki lat, aż do czasów dynastii Shang, kiedy to kolejne migrujące ludy różnych kultur pojawiły się i osiedliły tworząc kulturę Maqiao 馬橋 (1800-1200 p.n.e.).

Znaczące różnice w konstrukcji domostw i budowie narzędzi sugerują, że nie ma ciągłości między tymi dwoma migracjami. Kultura Liangzhu wytwarzała starannie wykończone wyroby nefrytowe, a kultura Maqiao praktycznie ich nie produkowała. Choć na terenach zajętych przez kulturę Maqiao znajdowano małe przedmioty z brązu, nadal nie mamy żadnej informacji o stosowaniu brązu w kulturze Liangzhu. Z kolei wyroby kamienne Liangzhu były dokładnie polerowane, a dostępne archeologom wyroby Maqiao są jedynie obrobione z grubsza. Szczególnie widać to na przykładzie kamiennych grotów strzał i wisiorków. Kultura Maqiao nie posiadała zaawansowanych narzędzi kamiennych. Wskazuje to na to, że pozyskiwanie żywności przez Maqiao zasadniczo się różniło od kultury rybacko-hodowlanej, jaką było Liangzhu.

Polubienia: 0

Epoka Prehistoria i czasy legendarne

Artykuły z tego samego okresu historycznego: 6

To jeden z najstarszych tekstów klasycznych; w starożytnych Chinach. Księga służyła do wróżb potrzebnych do organizowania życia społecznego i sprawowania władzy.

Przeczytaj...

Szacuje się, że gatunek Homo Sapiens wykształcił się około 200 tysięcy lat temu. Tak więc sensowne rozmowy o pierwszym człowieku na jakimkolwiek obszarze mogą dotyczyć jedynie okresu późniejszego.

Przeczytaj...

Badania archeologiczne dowodzą, że kolebką kultury chińskiej był obszar położony w pobliżu Rzeki Żółtej. Najstarsze ślady człowieka: narzędzia kamienne, kości zwierząt, ślady ognia, kości homo erectus odnaleziono w jaskiniach Zhoukoudian (Zhōukǒudiàn 周口店), położonych na południowy zachód od Pekinu oraz w dolinie rzeki Pa w prowincji Shaanxi. Resztki te pochodzą z późnego paleolitu i wczesnego neolitu, a określane są nazwą kultury Zhoukoudian.

Przeczytaj...

Chiński kalendarz rolniczy jest dla Chińczyków tradycyjną miarą. Jest to kalendarz nie słoneczny, a księżycowy. Jeśli szukać odpowiednika europejskiego znaku zodiaku, to będą nim nie miesiące i gwiazdozbiory, ale lata i przypisane im rozmaite przymioty. Do każdego roku w cyklu dwunastoletnim przypisane jest jedno zwierzę.

Przeczytaj...

Kultura Hongshan została odkryta w 1935 roku. Rozwijała się na obszarze współczesnej Mandżurii (Liaoning, Mongolia Wewnętrzna, Heilongjiang 内蒙古, 黑龙江) w latach 4700-2920 lat p.n.e. Rejonem szczególnego rozwoju była dolina rzeki Wuerjimulun.

Przeczytaj...

Jedną z najważniejszych kultur neolitycznych terenu Chin to kultura Liangzhu (良渚文化). Kwitła ona w delcie rzeki Jangcy i okolicach między 3300-2200 rokiem p.n.e. W ciepłym, południowym klimacie jakieś dziesięć tysięcy lat temu miejscowe ludy rozpoczęły uprawy ryżu.

Przeczytaj...

Powiązane artykuły: 1

Kultura Hongshan

Kultura Hongshan

Artykuł o zbliżonej tematyce

Kultura Hongshan została odkryta w 1935 roku. Rozwijała się na obszarze współczesnej Mandżurii (Liaoning, Mongolia Wewnętrzna, Heilongjiang 内蒙古, 黑龙江) w latach 4700-2920 lat p.n.e. Rejonem szczególnego rozwoju była dolina rzeki Wuerjimulun.

Przeczytaj...

messages.comments:

messages.no_comments_to_show

Napisz swój komentarz

Imię lub nick - obowiązkowe dla niezalogowanych
Obowiązkowy dla niezalogowanych

Zabezpieczenie antyspamowe:

  1. w pole Dobry Pomysł! wpisz 14 pomnożone przez przez 2.
  2. Możesz wstawić jeden link, ale to opóźni publikację komentarza. Dwa i więcej nie da rady.
  3. Komentarz przechodzi bez moderacji, jeśli ostatnią jego frazą jest Kartagina musi zostać zniszczona po łacinie.

Kup książki twórcy Chiny.pl

36 forteli

Podręcznik budowania obrazów mentalnych i dziesiątki anegdot historycznych — ze wstępem Andrzeja Sapkowskiego

Siły psychohistorii

Podobnie jak w bestsellerze 36 forteli jest to studium oraz dziesiątki przykładów. • Temat poradnika: dostrzeganie ukrytych prawidłowości i przewidywanie przyszłych zdarzeń. Anegdoty o mistrzach obserwacji rzeczywistości i mistrzach zmieniania myśli w czyn.

Starożytna mądrość chińska

Zbiór 81 sentencji i cytatów, które są jednocześnie kluczem do zrozumienia chińskiej mentalności i chińskiej kultury

Drogi wędrownych doradców

Pięknie ilustrowany zbiór 81 maksym układających się w wizję starożytnych artystów, poetów i ludzi czynu, których zbiorowy wysiłek stał się fundamentem chińskiej cywilizacji.

Opowieści z dawnych Chin

Zbiór pięknych, pełnych pozytywnej energii opowieści oraz skłaniających do zadumy legend i anegdot, który pomoże ci zrozumieć kulturę i historię Państwa Środka.

Chiny 一 Pulsujący matecznik cywilizacji

Zbiór 81 maksym i przysłów, z pomocą których zrozumiesz esencję chińskiej historii: poznasz czyny i uczucia ludzi, których losy i czyny są tworzywem chińskiej państwowości i aspiracji imperialnych.

Sun Zi i jego Sztuka wojny

Traktat Sztuka wojny w przekładzie Piotra Plebaniaka bezpośrednio z chińskiego języka klasycznego, stylizowany na piękną polszczyznę Sienkiewicza. Do tego wizje wojny i konfliktów prof Bralczyka i ponad 20 innych mistrzów oraz ekspertów.

Prawidła geopolitycznej gry o przetrwanie

Praca, w której sam autor i zaproszeni eksperci prezentują swoje wizje prawidłowości geopolitycznych, okraszając je przykładami z kart historii i wydarzeń współczesnych. W środku 43 mapy i 29 zdjęć oraz ilustracji, które pomogą zrozumieć zawiłą logikę zmagań między mocarstwami.

Wzorce Zwyciężania tom 1

Studium historycznych analiz potyczek, bitew i operacji militarnych. Autorzy analizują je tak, aby czytelnik mógł z pozytywnych i negatywnych doświadczeń nauczyć się osiągać sukces militarny w każdej sytuacji.

Oni albo My!

Błyskotliwie napisana wizja konfliktu Chin i Stanów Zjednoczonych. Autor prezentuje wgląd w pełne spektrum konfliktu: od motywacji ideologicznych po zaciekłe zmagania o kontrolę nad dostępem do krytycznych surowców.