Kultura Hongshan została odkryta w 1935 roku. Rozwijała się na obszarze współczesnej Mandżurii  (Liaoning, Mongolia Wewnętrzna, Heilongjiang 内蒙古, 黑龙江) w latach 4700-2920 lat p.n.e. Rejonem szczególnego rozwoju była dolina rzeki Wuerjimulun.


Społeczeństwo i religia

Społeczeństwo Hongshan składało się z trzech klas. Klasa rządząca chowała zmarłych w skomplikowanych ceremoniach. Aktywność religijna opierała się na kulcie nefrytowych smoków i opiece nad duchami przodków.
Jak w każdym społeczeństwie feudalnym, w Hongshan toczyło się wiele konfliktów między warstwami społecznymi, a w tym wypadku ich charakter wynikał z różnic religijnych. Jest to przykładem transformacji od społeczeństwa klanowego do królestwa. Religijne rytuały Hongshan wniosły istotny wkład do rozwoju religijności w cywilizacji Chin.

Narzędzia i artefakty

Charakterystyczne artefakty pozostawione przez Hongshan obejmują ceramiki malowane w charakterystyczny czerwony kolor z deseniem w kształcie litery Z. Innymi charakterystycznymi narzędziami to  kamienne łopaty i noże, również z kamienia, o ostrzu w kształcie liścia.

Początki chińskie smoki?

Najbardziej charakterystyczne  artefakty zostały znalezione w centrum rytualnym w Niuheliang (牛河梁遺址). W roku 1984 prace wykopaliskowe w pobliskim cmentarzu objęły odkopanie dwudziestu sześciu grobów zawierających nefrytowe artefakty.
Na piersi jednego ze zmarłych odnaleziono tzw. hybrydę smoka i świni(玉豬龍). Nazwa artefaktu wywodzi się z najstarszego znanego chińskiego znaku "smok" i przedstawia właśnie taką kreaturę o zwiniętym wężowato ciele z głową zwierzęcia.

Wraz z wykonanymi z nefrytu orłami (玉鷹) smoko-świnie należą do najbardziej znaczących przedmiotów używanych przy pochówkach (冥器). Ich zoomorficzne twarze są fascynującym połączeniem wierzeń religijnych i bazy materialnej ludności. Podstawą ówczesnej gospodarki i produkcji żywności była właśnie świnia.

Doskonałym przykładem  artefaktu pogrzebowego jest ogromny czarno-zielony nefrytowy smok, znaleziony w powiecie Sanxingtala Wengniute Banner w 1971 roku. Smok ma 26 cm wysokości, głowę świni i ciało węża, zwinięte w pętle. Podobne smoki znaleziono później w innych stanowiskach archeologicznych w prowincji Liaoning. Odkrycie nefrytowych figur w kształcie smoka zdecydowanie sugeruje, Mongolia Wewnętrzna była jednym z istotnych praźródeł chińskiego kultu smoka.

Relacje z innymi kulturami

Przede wszystkim wiemy obecnie, że kultura Hongshan wyrosła na fundamencie Zhaobaogou i Xinglongwa. Wspólne dziedzictwo i rozwój tradycji religijnych tych trzech kultur są oczywiste. Ale Istnieją też znaczne różnice. Polowania były dominującym sposobem zdobywania żywności w Xinglongwa i Zhaobaogou, a w późniejszej Hongshan to już rolnictwo odgrywało zasadniczą rolę.

Malowana ceramika, którą archeologowie znajdują na stanowiskach kultury Hongshan mają wyraźne ślady inspiracji przez kulturę Tangshao, oraz trzymających się wybrzeża kultur takich jak Liangzhu. Kultura Hongshan jest jedną z najbardziej rozwiniętych kultur tamtych czasów w południowej i północnej części Chin. Był to okres pojawienia się technologii wytopu brązu, powstania pierwszych miast otoczonych fosą i generalnie podziału terenów na miejskie i wiejskie.

Polubienia: 0

Epoka Prehistoria i czasy legendarne

Artykuły z tego samego okresu historycznego: 6

To jeden z najstarszych tekstów klasycznych; w starożytnych Chinach. Księga służyła do wróżb potrzebnych do organizowania życia społecznego i sprawowania władzy.

Przeczytaj...

Szacuje się, że gatunek Homo Sapiens wykształcił się około 200 tysięcy lat temu. Tak więc sensowne rozmowy o pierwszym człowieku na jakimkolwiek obszarze mogą dotyczyć jedynie okresu późniejszego.

Przeczytaj...

Badania archeologiczne dowodzą, że kolebką kultury chińskiej był obszar położony w pobliżu Rzeki Żółtej. Najstarsze ślady człowieka: narzędzia kamienne, kości zwierząt, ślady ognia, kości homo erectus odnaleziono w jaskiniach Zhoukoudian (Zhōukǒudiàn 周口店), położonych na południowy zachód od Pekinu oraz w dolinie rzeki Pa w prowincji Shaanxi. Resztki te pochodzą z późnego paleolitu i wczesnego neolitu, a określane są nazwą kultury Zhoukoudian.

Przeczytaj...

Chiński kalendarz rolniczy jest dla Chińczyków tradycyjną miarą. Jest to kalendarz nie słoneczny, a księżycowy. Jeśli szukać odpowiednika europejskiego znaku zodiaku, to będą nim nie miesiące i gwiazdozbiory, ale lata i przypisane im rozmaite przymioty. Do każdego roku w cyklu dwunastoletnim przypisane jest jedno zwierzę.

Przeczytaj...

Kultura Hongshan została odkryta w 1935 roku. Rozwijała się na obszarze współczesnej Mandżurii (Liaoning, Mongolia Wewnętrzna, Heilongjiang 内蒙古, 黑龙江) w latach 4700-2920 lat p.n.e. Rejonem szczególnego rozwoju była dolina rzeki Wuerjimulun.

Przeczytaj...

Jedną z najważniejszych kultur neolitycznych terenu Chin to kultura Liangzhu (良渚文化). Kwitła ona w delcie rzeki Jangcy i okolicach między 3300-2200 rokiem p.n.e. W ciepłym, południowym klimacie jakieś dziesięć tysięcy lat temu miejscowe ludy rozpoczęły uprawy ryżu.

Przeczytaj...

Powiązane artykuły: 2

kultura Liangzhu

kultura Liangzhu

Artykuł o zbliżonej tematyce

Jedną z najważniejszych kultur neolitycznych terenu Chin to kultura Liangzhu (良渚文化). Kwitła ona w delcie rzeki Jangcy i okolicach między 3300-2200 rokiem p.n.e. W ciepłym, południowym klimacie jakieś dziesięć tysięcy lat temu miejscowe ludy rozpoczęły uprawy ryżu.

Przeczytaj...

Badania archeologiczne dowodzą, że kolebką kultury chińskiej był obszar położony w pobliżu Rzeki Żółtej. Najstarsze ślady człowieka: narzędzia kamienne, kości zwierząt, ślady ognia, kości homo erectus odnaleziono w jaskiniach Zhoukoudian (Zhōukǒudiàn 周口店), położonych na południowy zachód od Pekinu oraz w dolinie rzeki Pa w prowincji Shaanxi. Resztki te pochodzą z późnego paleolitu i wczesnego neolitu, a określane są nazwą kultury Zhoukoudian.

Przeczytaj...

messages.comments:

messages.no_comments_to_show

Napisz swój komentarz

Imię lub nick - obowiązkowe dla niezalogowanych
Obowiązkowy dla niezalogowanych

Zabezpieczenie antyspamowe:

  1. w pole Dobry Pomysł! wpisz 3 pomnożone przez przez 2.
  2. Możesz wstawić jeden link, ale to opóźni publikację komentarza. Dwa i więcej nie da rady.
  3. Komentarz przechodzi bez moderacji, jeśli ostatnią jego frazą jest Kartagina musi zostać zniszczona po łacinie.

Kup książki twórcy Chiny.pl

36 forteli

Podręcznik budowania obrazów mentalnych i dziesiątki anegdot historycznych — ze wstępem Andrzeja Sapkowskiego

Siły psychohistorii

Podobnie jak w bestsellerze 36 forteli jest to studium oraz dziesiątki przykładów. • Temat poradnika: dostrzeganie ukrytych prawidłowości i przewidywanie przyszłych zdarzeń. Anegdoty o mistrzach obserwacji rzeczywistości i mistrzach zmieniania myśli w czyn.

Starożytna mądrość chińska

Zbiór 81 sentencji i cytatów, które są jednocześnie kluczem do zrozumienia chińskiej mentalności i chińskiej kultury

Drogi wędrownych doradców

Pięknie ilustrowany zbiór 81 maksym układających się w wizję starożytnych artystów, poetów i ludzi czynu, których zbiorowy wysiłek stał się fundamentem chińskiej cywilizacji.

Opowieści z dawnych Chin

Zbiór pięknych, pełnych pozytywnej energii opowieści oraz skłaniających do zadumy legend i anegdot, który pomoże ci zrozumieć kulturę i historię Państwa Środka.

Chiny 一 Pulsujący matecznik cywilizacji

Zbiór 81 maksym i przysłów, z pomocą których zrozumiesz esencję chińskiej historii: poznasz czyny i uczucia ludzi, których losy i czyny są tworzywem chińskiej państwowości i aspiracji imperialnych.

Sun Zi i jego Sztuka wojny

Traktat Sztuka wojny w przekładzie Piotra Plebaniaka bezpośrednio z chińskiego języka klasycznego, stylizowany na piękną polszczyznę Sienkiewicza. Do tego wizje wojny i konfliktów prof Bralczyka i ponad 20 innych mistrzów oraz ekspertów.

Prawidła geopolitycznej gry o przetrwanie

Praca, w której sam autor i zaproszeni eksperci prezentują swoje wizje prawidłowości geopolitycznych, okraszając je przykładami z kart historii i wydarzeń współczesnych. W środku 43 mapy i 29 zdjęć oraz ilustracji, które pomogą zrozumieć zawiłą logikę zmagań między mocarstwami.

Wzorce Zwyciężania tom 1

Studium historycznych analiz potyczek, bitew i operacji militarnych. Autorzy analizują je tak, aby czytelnik mógł z pozytywnych i negatywnych doświadczeń nauczyć się osiągać sukces militarny w każdej sytuacji.

Oni albo My!

Błyskotliwie napisana wizja konfliktu Chin i Stanów Zjednoczonych. Autor prezentuje wgląd w pełne spektrum konfliktu: od motywacji ideologicznych po zaciekłe zmagania o kontrolę nad dostępem do krytycznych surowców.